De dorpsstraat, spoorwegovergang en het 'spoorhuisje' omstreeks 1955

Een eerste, grote verandering onderging de Dorpsstraat toen in 1978 door de N.S 'Blokpost T' werd gesloopt. Vanaf die tijd werd de beveiliging van de spoorwegovergang overgelaten aan automatisch gestuurde 'ahob's en 'aki's. Door de sloop van de blokpost kon echter wel een overzichtelijke bocht in de straat worden aangelegd. Waar eens een spoorwegman de slagbomen bediende, rijden nu auto's. Nadat op 1 juni 1991 de laatste trein Groesbeek passeerde konden de 'ahob's en 'aki's buitenwerking worden gesteld. Deze veroorzaakten regelmatig, in nachtelijke uren, veel geluidsoverlast als zij door baldadige jongeren in bedrijf werden gesteld. Het lawaai van rinkelende bellen werd nog versterkt door de luid en lang claxonnerende automobilisten en het draaien en keren van auto's die het wachten op de storingsdienst van de N.S. beu waren. Maar ook voor de daar logerende hotelgasten was het een ramp; zeker als hen, bij navraag, was verzekerd dat de laatste trein om 21.00 uur zou passeren en dat het verder rustig was. Niet zichtbaar op deze foto is het links staande gemeentehuis; dat zou in de zomer van 1996 opgetuigd worden met lichtreclames en reclamevlaggen. Niet door de gemeente maar door de nieuwe eigenaars die daar een Bruna, een Marskramer en een Modehoek in openden. Naast het gemeentehuis stond het huis van de fietsenmaker Thé. Hock. In 1965 is het oude pand door de familie S. van Bergen-Hock verkocht aan de gemeente Groesbeek die het sloopte en daar in 1975 een raadszaal bouwde, nu staat daar de winkel van de Marskramer. De familie Sjef van Bergen opende einde 1965 aan de overzijde van de straat een nieuw zakenpand, garage en fietsenhandel, dat eind 1983 gedeeltelijk verhuurd werd als EDAH supermarkt en nu bekend staat als 'Blokker' winkel. Wilt u zien hoe de dorpsstraat van Groesbeek er in februari 2003 eruit ziet op ongeveer de zelfde locatie? klik dan op deze link om de vergelijking te bekijken.

Foto en tekst zijn afkomstig uit één van de boeken van G.G. Driessen